اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با 'حیدر عباسی' شاعر معاصر مراغه دیدار کردند.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با شاعر مراغه ای دیدار کردند

 اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با 'حیدر عباسی' شاعر معاصر مراغه دیدار کردند.

 

رییس، نایب رییس و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای این کمیسیون، نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی و مسوولان این شهرستان عصر دوشنبه با حضور در منزل این شاعر از نزدیک جویای احوال وی شدند.

حیدر عباسی در سال 1322 شمسی در شهر مراغه به دنیا آمده و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رسانده است.

ترجمه و تفسیر کتاب های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان آذری با تلاش حیدر عباسی شاعر مشهور مراغه در مدت 42 سال انجام شده است.

ترجمعه و تفسیر کتاب نهج البلاغه هم اکنون توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به زبان آذربایجانی لاتین جهت توزیع و فروش در کشور جمهوری آذربایجان ترجمه می شود.

ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در شش جلد چاپ شده که نویسنده آن علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان آذری، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.

این شاعر مراغه ای علاوه بر انگلیسی به زبان های آذری، عربی و فرانسه تسلط کامل دارد و اغلب آثارش را به آذری نوشته و متخلص به باریشماز است.

ن‍غ‍م‍ه داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار، ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی اذان و ی‍ار و ن‍ار، گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان، س‍س، دووارلار، اودوم‍ل‍و دی‍ره ک، نغمه داغی، چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار، م‍خ‍ن‍ث ل‍ر، وال‍ع‍ص‍ر، دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر(ح‍ی‍ک‍ای‍ه ل‍ر) از آثار شعر این شاعر بوده و ˈتبت یدا و نمی ازیمˈ ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع) از دیگر کتاب های او است.

تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و محلی در سفر به شهرستان مراغه علاوه بر دیدار با این شاعر معاصر از کارخانه صنایع کاغذ مراغه، مرکز ترک اعتیاد گلستان و رصدخانه مراغه بازدید کردند.

حضور در جمع مردم در مسجد امامزاده سیدمحمد(ع) و شرکت در مجمع عمومی بسیج مراغه نیز از دیگر برنامه های اعضای این کمیسیون در این شهرستان بود.

http://img7.irna.ir/1394/13940318/81638689/81638689-6506211.jpg

منبع : ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 18:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |